V Českých Budějovicích žilo v roce 2011 celkem 93883 obyvatel (dle sčítání ČSÚ). Je to o tři tisíce méně než před 10 lety. Každý rok tak město přichází o 300 lidí, kteří se stěhují do okolních obcí v okrese, kde nám počet obyvatel roste.
9 z 10 radních označilo za největší problém města dopravu. Osobně si to nemyslím, víc nám tu chybí občanská společnost a strategické plánování. Ale když už to připustíme, tak bychom se na názor měli ptát sociologů a urbanistů.
9 z 10 radních označilo za největší problém města dopravu. Osobně si to nemyslím, víc nám tu chybí občanská společnost a strategické plánování. Ale když už to připustíme, tak bychom se na názor měli ptát sociologů a urbanistů.
Budějovice mají druhý největší počet aut na obyvatele (484/1000), takže špatná infrastruktura je jenom část problému. Město každý rok ztratí 300 obyvatel, kteří se stěhují do okolních vesnic a do centra pak dojíždějí. Je to fenomén zvaný urban sprawl (urbánní kaše) a má spoustu ekonomických souvislostí. Vpodstatě jde o to, že je to neuvěřitelně hloupý a drahý způsob, jak stavět město. Stávající systém územního plánování si s tímto problémem neví rady, respektive není schopen do reality převést základní principy tvorby města, jako je ulice, náměstí a fungující městská čtvrť. Je to technický a právnický paskvil, který spoléhá na vzdělaného úředníka a chytrého developera. Ani jedno zde nemáme.
Za posledních 20 let jsme zde zopakovali všechny chyby, které udělalo územní plánování na západě v 70.letech. Pokud budeme pokračovat v současném trendu, za dalších deset let budou autem dojíždět další 3 tisíce lidí. Dálnice nám v tom nepomůže, ten problém si tu děláme sami.
Text / Mirek VodákZa posledních 20 let jsme zde zopakovali všechny chyby, které udělalo územní plánování na západě v 70.letech. Pokud budeme pokračovat v současném trendu, za dalších deset let budou autem dojíždět další 3 tisíce lidí. Dálnice nám v tom nepomůže, ten problém si tu děláme sami.
PS. 52 procent obyvatel města jsou ženy. Co asi říkají na investice za 300 milionů, jako je hokejový nebo fotbalový stadion? Téma pro příště ...
Já samozřejmě respektuji právo každého budějčáka bydlet kde chce a dojíždět kam chce. Ale kdyby se ten proces dělal strategicky, bylo by jeho bydlení hezčí a dojíždění kratší. Celoživotní investice by tak byla mnohem smysluplnějši ... MV
OdpovědětVymazatV Berline a okoli maji vetsinou 1 auto na 2 rodiny. U nas ma skoro kazda rodina minimalne 2 auta. Do centra se lide dostanou jen na povoleni. Ti, co prijedou z okolnich vesnic nechavaji auto stat pred mestem a v centru se pohybuji pouze hromadnou dopravou. Spousta novych rodinnych domu na okraji mesta nema ani u svych domu garaz. Deti si tedy v klidu mohou hrat na silnici. Myslim, ze to mestu velmi prospiva.
OdpovědětVymazatTento příspěvek jsem, Mirku, na první čtení ani nepochopil :-)
OdpovědětVymazatTeprve na druhé louskání ti rozumím tak, že doprava je bezesporu velkým problémem, ale je to problém vyvolaný, sekundární. Způsoben zpackaným urbanismem a nevhodným členením naší městské aglomerace. Jestlis to myslel takhle, souhlasím. A musíš, sakra, do všeho plácat tolik té protiautomobilní rétoriky?!! :-P
Mne třeba děsilo, že současný územní plán budějovic jsem studoval čtyřikrát, než jsem ho pochopil. Že obsahuje SKOL-2, což jsou plochy pro smíšená území s kolektivním bydlením, a že tato území se v podmínkách výstavby liší od SKOL-3. A co teprve od SKOL-1!!! Co na tom, že jsou vedle sebe a na obou stojí nábytkomarkety podobné jak vejce vejci. Dále máme 6 druhů ploch zeleně, nejméně 4 druhy ploch pro bydlení, pár druhů ploch pro průmysl. Všechny různě rozseté a na každé trochu jiné podmínky pro výstavbu.
Téměř všechny zastavitelné plochy už jsou zastavěné. Případný investor, kterému by se vyplatilo v těch zaprděných ČB něco postavit, vlastně nemá jinou možnost, než podmáznout úředníka a hezky se smát na HOPíky, aby mu laskavě svolili s lokální změnou územního plánu.
A místo plánování máme byrokratizování. A moc mocných.
Nedivím se, že slušní lidé raději koupí second car a postaví house v Lajtnovicích, Homolích, Vrábči. Nedivím se.
F.
:)) To je zajímavý postřeh, díky. Já už prostě někdy předpokládám, že lidi o tom něco ví a přeskočím pár vět ... pak se to asi musí číst víckrát a od toho je pak diskuze, aby se to upřesnilo.
VymazatJá nejsem proti autům, to je problém tady u nás, že se argumenty a společnost dělí na dvě nesmiřitelné skupiny. V tomhle článku analyzuji situaci a upozorňuji, že řešení politiků stavět silnice nebude fungovat, pokud se nezmění územní plánování (viz SKOL-1, SKOL-2, SKOL-3 a milion dalších nesmyslů, tohle uvažování je na západě překonaný, protože nevytváří kvalitu, ale kvantitu).
Já prostě věřím tomu, že kdyby byl ÚP zpracován kvalitně, bude nám fungovat líp, jak pro auta, tak pro developery. Jenomže on nefunguje, má špatné priority a mění se nikoliv podle nějaké strategie, ale po malinkých částech na základě korupce (20 kč z metr pole a 2000 za parcelu znamená zisk milion na jednom domku, úplně bez práce, jenom se změní barvička).
Viz můj popis, na co ÚP spoléhá. Vzdělaný a nezkorumpovaný politik a chytrý a nekorupční developer jsou fatamorgána a v tomhle systému jsou to dva hlavní faktory ... proto to nefunguje. Může to začít fungovat v momentě, kdy o to lidi budou mít zájem. Lidi mají hlas u voleb (na to slyší politik) a mají peníze (na to slyší developer).
A normální developeři by to také uvítali. Protože by to celé fungovalo na ekonomickym principu, kde si můžeš předem spočítat rizika. Takhle spoléhají na to, že dají víc než ostatní.
Mirek
Jeden z předních archtitektů ČB nedomyslel budoucnost centra města a do nejkrásnější zelené čtvrti doporučil výstavbu do v podstatě 6. p. Jeden nejmenovaný developer toho notně využil a bez jakýkolik architektonických znalostí si z toho udělal super výnosný kšeft a spustil lavinu událostí, která přeplnila město a celou jednu čtvrť. Zaplnil tuto část města a přilepné části auty. Do centra města a blízké přilehlé části se již nevleze žádná kancelářská budova či bytový dům se stovky bytů. V této době vzniká velký bytový dům o 300 bytech a v brzké době tam vznikne i kancelářská budova o 3000 m2. Vedle vznikne všesportovní hala. Večer až pojedete na zápas a náhodou bude ještě hokej a obyvatelé domu o 300 bytech budou doma, to bude největší podívaná , protože auta budou stát všude v okruhu 1 až 2 km. Rázem se zde objeví min. 1000 automobilů. Nejlepší bude,když se na Mánesovce místo jídelny postaví ještě jedna kancelářská budova.
OdpovědětVymazatParkoviště u Billa a Lidl jsou beznadějně plné až do 18 hod. V okolí Dukelské nezaparkujete od 8 ráno . Okolí Perly je na tom špatně několik let a nový bytový dům tomu nasadil korunu a to vše přes odpor občanů. Procházel někdo Širokou ulicí v centru ? Již několik let se tam parkuje ve 2 řadách. Policie jezdí okolo s úsměvem. Již v době výstavby protestovali obyvatelé centra. Parkování za Dvořákem v Široké mělo být volné pro případ požáru. DNes pronajato OC Dvořák. Není to zásobování na 30 min. , ale jedná se často o celodenní parkování. Samotné centrum města je beznadějně přecpané auty . Kolař v centru města musí být zákonitě sebevrah. Zaveďte mítné v centru města. Auta se zákazníky se pohybují v centru města několik hodin aniž řádně parkují, prostě popojíždí a zastavují tak kde potřebují a obstarají si nákup a vyřídí vše na úřadech.
Co nová kancelářská budova na Lannovce ? Má vůbec dostatek parkovacích kapacit a kde je má ? Dojde-li k obsazení této kancelářské budovy nájemci což je asi min. dalších 700 lidí , kde budou parkovat ?