Do Českých Budějovic denně pravidelně dojíždí vlakem nebo autobusem několik tisíc lidí Jednou z ověřených dopravních/cyklistických strategií je u podobných "zdrojů" cestujících zřizovat místo, kde si dlouhodobě a bezpečně můžete uschovat kolo. Někdy se jedná o primitivní kolostavy, jindy o sofistikovaný systém podobný velkokapacitnímu parkingu. Od českobudějovického nádraží se na kole během 15 minut dostanete prakticky kamkoliv. Jedná se o nejlevnější a nejrychlejší způsob dopravy na kratší vzdálenosti.
Dvě fotky z přednádražního prostoru v Linci a Českých Budějovicích. Obě
dvě jsou pořízené o víkendu a obě dvě dokumentují, jaký má město vztah k
cyklistům. Na jednom obrázku jsou tři stovky kol, na druhém sedm. Tady nejde o milionové investice, technické normy nebo
stavební povolení. Tady jde o 50 tisíc korun a může to být do týdne. Všechny
strany, které by se v tom mohly angažovat, mají miliardové rozpočty.
Proč to tedy 22 let po revoluci nejde?
Stovky drobných detailů jsou přesně to, co dělá město pro cyklisty příjemné a přátelské. Pokud chcete zapojit cyklistiku do každodenní dopravy ve městě, musíte řešit právě takovéhle drobnosti přímo v centru. A nejlépe znají problém právě každodenní uživatelé. Je překvapující, že město zpracovává nový generel cyklostezek a neproběhla ani jedna konzultace s veřejností ...
Stovky drobných detailů jsou přesně to, co dělá město pro cyklisty příjemné a přátelské. Pokud chcete zapojit cyklistiku do každodenní dopravy ve městě, musíte řešit právě takovéhle drobnosti přímo v centru. A nejlépe znají problém právě každodenní uživatelé. Je překvapující, že město zpracovává nový generel cyklostezek a neproběhla ani jedna konzultace s veřejností ...
Text / Mirek Vodák
A ještě dva obrázky ze země cyklistům zaslíbené / Amsterdam Zuid Station. Jedno podzemní parkovací místo pro auta stojí zhruba 600,000 korun, na stejnou plochu se vejde 60 kol ... často se u nás hledá levné řešení a zapomíná se na to chytré a jednoduché.
http://dutchindublin.wordpress.com/2011/02/26/bike-parking-at-amsterdam-zuid/
A ještě dva obrázky ze země cyklistům zaslíbené / Amsterdam Zuid Station. Jedno podzemní parkovací místo pro auta stojí zhruba 600,000 korun, na stejnou plochu se vejde 60 kol ... často se u nás hledá levné řešení a zapomíná se na to chytré a jednoduché.
http://dutchindublin.wordpress.com/2011/02/26/bike-parking-at-amsterdam-zuid/
Zapakujte v ČB před nádražím kolo a odjeďte na tejden pryč... Zpátky jdete pěšky nebo busem...
OdpovědětVymazatAle to není řešení :) Tím je jedna kamera, což by byla pravděpodobně nejdražší položka v rozpočtu. Navíc kola se kradou i v Amsterdamu a Linci, proto jsou na těch fotkách samý starý herky ... MV
Vymazatjenže v ČB se právě ty starý herky kradou nejvíc
VymazatPokud se společnost smíří s tím, že cokoliv ve veřejném prostoru se ukradne a zničí, pak má ale daleko závažnější problém než podporu cyklistiky ... ta jedna kamera opravdu řeší hodně, mám několikerou zkušenost s kolem přes noc na náměstí a zatím v pohodě. MV
VymazatSkoro každý den ve městě potkám někoho na elektrokole nebo elektrokoloběžce. Je to nový fenomén a během pěti let změní pohled na využítí kola pro městskou dopravu. Jak se na tento trend město připravuje? Je tady potenciál, že třetina dopravního objemu ve městě se dá realizovat tímto způsobem. MV
OdpovědětVymazatPrávě jste si odpověděl. Vše ve veřejném prostoru se ukradne nebo alespoň zničí. Mám své zkušenosti.
OdpovědětVymazatSouhlasím, v ČB je málo stojanů pro kola a těch kvalitních ještě méně. Je vidět plno kolostavů v centru města, ale ty kola v nich špatně drží, nevejdou se tam dvě vedle sebe (i když by na první pohled to vypadá, že jo), protože kolostav má malé rozestupy, pak se tam chce někdo natlačit, kolo druhého odsune, to spadne... Dostat se poté ke svému kolu a vyndat ho ze stojanu je taky horor. Kolo se nedá ke kolostavu pořádně zamknout, dost často jen za přední kolo a to si ho pak odnese za 2 minuty i malé dítě. Souhlasím, míst pro odkládání kol v ČB je málo a navíc stojany pro kola jsou dost často nekvalitní.
OdpovědětVymazatZbyněk Píša
S kolem nechaným přes noc na náměstí nemám žádnou špatnou zkušenost, a to jak se starou hapinou, tak s novým strojem. Po noci, kdy už bylo bezpečnější jet MHD byly bycikly stále na svém místě, hapina i po několika dnech. Takže jedna kamera řeší opravdu hodně, ale zloději se o ní musí dozvědět, a to tak, že policie bude nově vybudovaným odstavištím kol věnovat větší pozornost na začátku jejich provozu. Pak nebude s krádežemi extrémní problém, ale vše to začíná u využívání kol ve větší míře.
OdpovědětVymazatJeště, že tuhle a podobné situace v Budějcích sleduje, komentuje a hlavně navrhuje řešení ... Ještě to tak dotáhnout k realizaci.
OdpovědětVymazatPS. Kola se kradou, všechno se krade, ale naštěstí je to jenom fetiš několika jednotlivců, výhružka kamerou by mohla stačit,
S pozdravem, Zloděj Kol