Soutěžní návrh na rekonstrukci Slávie od Atelieru 8000, odevzdaný v rámce soutěže o Cenu Petra Parléře 2011. Město České Budějovice se do CPP přihlásilo, aby si ujasnilo možné využití tohoto objektu v širší souvislosti funkční využití / ekonomika provozu / architektonické řešení. V současnosti zde probíhá pilotní projekt s cílem ověřit kulturní potenciál tohoto místa.
AUTOR:
Martin Krupauer - Jiří Střítecký
Objemové – hmotové řešení
Původní spolková budova byla osazena do zcela jiného prostředí, než které vzniklo následným vývojem v lokalitě. Především výstavba Krumlovského mostu zcela změnila, s ohledem na měřítko celé lokality, objemové vztahy v okolí KD Slávie. Zatímco v minulosti objekt KD Slávie výrazně promlouval do horizontu města, dnes je „utopený“ pod násypem mostu.
Tato skutečnost opravňuje návrh ke zřetelnému navýšení hmoty celé budovy a jejímu rozšíření směrem k budově muzea. Novotvar umístěný nad římsami stávající budovy se opět výrazně projeví ve střešní krajině širšího centra města a opticky vrátí objektu jeho význam.
Funkční řešení
Základními východisky pro návrh funkčních vazeb v objektu jsou: variabilita prostorů, a to jak v celé budově, tak v jednotlivých sálech a prostorech, prolínání jednotlivých funkcí (prostory v budově mohou být využívány jednotlivě, stejně tak mohou být propojovány), variabilita funkcí (spolková činnost, kulturní programy /divadlo, koncerty klasické hudby, jazzové nebo rockové koncerty/, výstavnictví). Cílem návrhu bylo vytvořit předpoklady pro vznik živého centra – organismu, které díky široké paletě nabízených prostorů, vybavených současnou technologií, umožní využití objektu po celý den.
Tato skutečnost má pozitivní vliv na efektivitu provozu. Oddělitelnost a zároveň i propojitelnost jednotlivých sálů a prostor umožňuje velkou pestrost kombinací využití a tedy i oslovení velmi širokého spektra potenciálních uživatelů, zákazníků. Kapacita se může pohybovat od desítek míst v jednom salonku až po cca 1 100 míst při plném využití celého objektu. Podstatné pro bezkolizní provoz objektu je oddělení provozního zázemí od prostor určených pro návštěvníky.
Ekonomická stránka
Z hlediska ekonomické funkčnosti a životaschopnosti kulturního ducha objektu KD Slávie je klíčová variabilita provozu, kapacita, standard a variabilita sálů a možnost nabídky doprovodných služeb (další doprovodné sály a prostory, catering, atp.). V současné době jsou ve městě, ale i v regionu, nabízeny sály o kapacitě 220-530 míst, spíše průměrné a nižší kvality. Pro naplnění předpokladu soběstačnosti provozu je nejdůležitější stavební program objektu schopný zaujmout potenciální uživatele. Město ani region nemohou při své velikosti, ekonomické síle a počtu obyvatel dlouhodobě podporovat monofunkční byť kulturní objekty. Hlavním principy tohoto návrhu rekonstrukce KD Slávie je vytvoření nabídky pro různorodé cílové skupiny, dětským divadlem počínaje, reprezentačním plesem konče.
I díky současnému stavu KD Slávie připomíná lokalita spíše ospalou periferní část města než živý, městský prostor obklopený KD Slávií a regionálně významnými budovami Jihočeského divadla a Jihočeského muzea. Fenomén řeky i vzrostlých stromů zůstává, i když ten prvý oddělený vysokou nábřežní zdí a ten druhý diskvalifikovaný současným „pivním“ využitím.
Základní myšlenkou je vytvoření náměstí, obklopeného budovou Jihočeského divadla a loubím divadelních domů, Jihočeským muzeem a KD Slávií. KD Slávie se otočí do náměstí letní terasou nově umístěné restaurace, přinášející sem kultivovaný městský život. Náměstím v ose vstupu do muzea prochází dlážděná pěší plocha respektující stávající vzrostlé stromy a propojující vstup do muzea s nábřežím a mírně (do těžiště prostoru) posunutým pomníkem Emy Destinnové.
Tím dojde k většímu propojení celoměstsky významných objektů a k zvýraznění nástupu do muzea.
Vstup KD Slávie je umocněn platem sestupujícím k řece Malši, umožňujícím zastavení, spočinutí, debatu, ale i některé akce či pořady. Zároveň je zde uvažováno (pro veřejnost) s veřejnou „open air“ projekcí programů právě se odehrávajících v prostorách kulturního domu. Zásobování objektu, technické a služební vstupy jsou situovány z ulice Dukelská.
Architektonické řešení
Architektura Slávie je troufalým dialogem historického celku a novodobé architektury. Oba by měly naplňovat vysoké požadavky na funkčnost a kulturu prostředí. Dialog starého a nového je v tomto případě postaven na hranu, kterou v historickém kontextu vymezil sám čas a lze o ní přemýšlet mnoha způsoby, avšak je nutné dát vždycky organismu život. Zachované části podstaty staré budovy by měly v tomto případě naprosto svobodně navázat na nový tvar a naopak.
Původní konstrukční materiály volně přechází do současných, které jsou jistou reprezentací doby, a jsou voleny tak, aby byla zdůrazněna transparentnost, reflexe, otevírání prostor, což by ve výsledku mělo podtrhnout zmíněný dialog a to nejen formálním způsobem, ale i éteričností jednotlivých seskupení hmot. Ve studii jsou předpokládány materiály, které již tuto vlastnost mají ve své duši. Srovnatelně by kvalita architektury měla být paralelou s hudbou, která bude hlavním symbolem budovy.
Architektonický přínos
Zásadní přístavba objektu řešená v intencích současné architektury přinese do celé lokality nový prvek, který, podle našeho názoru, obohatí zřejmou neměnnost a konzervatismus celého okolí. Snadná čitelnost funkce budovy a její viditelnost z příjezdových a pěších komunikací je nezbytným předpokladem, aby budova mohla plnit svoji funkci. Nelze opominout přínos přetvoření celého okolí budovy (odstranění problematické letní scény) a posílení transparentnosti urbánních vztahů.
Společenský přínos
Navrhované funkční a provozní řešení objektu si klade za cíl vytvořit v širším centru města multifunkční kulturní a spolkový dům, tedy živý organismus, který by nabízel možnosti společenského a kulturního vyžití. Objekt by se díky své náplni měl stát opravdovým kulturně-společenským těžištěm města, totiž obecním domem v pravém smyslu slova.
Navržené provozní řešení rovněž umožňuje využití objektu během celého dne, tedy nejen pro aktivity spojené s pasívní návštěvou kulturního představení. Velký důraz byl tedy kladen i na „spolkovost“ objektu, jeho původní účel. Návrh rovněž počítá vytvořením prostorů pro společenské „klastry“, tedy přemosťující instituce vytvářející přidanou hodnotu občanské společnosti (obecně prospěšné společnosti, občanská sdružení apod.).
PS. Další přihlášený projekt můžete vidět zde: http://www.cb-arch.blogspot.com/2012/01/soutezni-navrh-na-dk-slavie.html
Tento radikálnější přístup není ve světě ničím neobvyklým. Historické budovy mají vzhledem k současnému divadelnímu nebo koncertnímu provozu určité limity a omezení a v některých případech je větší zásah do konstrukce nezbytný. Viz opera v Lyonu, filharmonie v Hamburku nebo CaixaForum V Madridu. MV
OdpovědětVymazatZ památkového hlediska ovšem dojde ke zničení objektu a jeho historické hodnoty. V těchto případech je otázkou, zda nová funkce a architektura přináší větši hodnotu než současný stav. Důležitá by proto měla být mezioborová a společenská diskuze, co se vlastně od podobných objektů a centra města předpokládá. Objekt Slávie má spolu s divadlem, muzeem a prostorem Senovážného náměstí potenciál, stát se kulturním distriktem našeho města, kde se propojí současná a historická architektura.
OdpovědětVymazatNejsem staromilec ani ochránce památek formou konzervace stavu. Mám ale pocit, že v tomto případě se za každou cenu nutit do rekonstrukce ve smyslu přestavby nemá smysl. Ten objekt má podle mě jednu úžasnou vlastnost, je i po bezmála 140 letech schopen vyhovět (samozřejmě ponezbytných technických úpravách a opravách) plnit tu funkci, pro kterou byl postaven a pro kterou by měl sloužit i dnes. J to vlastně soustava prostorů pro různá využití, není to - a ani nikdy nebude nebo by nemělo být - divadlo, koncertní sál, repre dům atp. Podstatná je různorodá náplň nesloužící prioritně komerčnímu využití,ale sloužící občanům a jejich různým zájmovým skupinám pro realizaci jejich zájmů a aktivit, a to nejen kulturních. Měla by to být služba města občanům a mluvit o tom, že si to musí na sebe vydělat je obdobně pomýlené jako že si má na sebe vydělat MHD. A tomu může tento úžasný dům sloužit i za tohoto stavu (samozřejmě po opravách a nějakém menším doplnění a bez zbytečně velkých nákladů.
OdpovědětVymazatVladimír Zdvihal