Přestože
Senovážné naměstí
má větší
rozlohu než náměstí
Přemysla Otakara II, mezi budějovickými
občany zdaleka není
tak oblíbené. Má
to několik širších souvislostí
a to, že nějaký
prostor nazveme naměstí,
ho z něj rozhodně
neudělá.
Náměstí je prostorový
urbanistický prvek a pokud chceme
aby fungovalo, musíme dodržet
alespoň základní
pravidla. Především je to hmotová
kompozice a funkční náplň
okolních domů.
Ta totiž předurčuje
využití volného
prostoru uprostřed. Zadruhé
je to samotná kvalita této
plochy, ať už jde o její
povrch, morfologii nebo mobiliář.
A zatřetí je to aktivita, která
se zde odehrává.
Ačkoliv se
to v tuto chvíli nezdá,
tak Senovážné náměstí
má vpodstatě
dvě části.
Západní strana je uzavřena
do bloku Jihočeského muzea, Jirsíkova
gymnázia a Metropolu a má
velký potenciál
pro vznik jakéhosi kulturního
okrsku, navazujícího na Slávii
a Jihočeské divadlo. Naopak východní
strana má problém
s otevřeností prostoru do širokých
ulic a ne příliš kvalitní
architekturou okolních staveb a jejich
využitím. Samotný
prostor pak nenabízí místo,
které by stálo
za povšimnuti, protože
nemá kvalitu, která
by umožňovala dlouhodobější
aktivitu. Proto se zde nekonají podobné
akce jako na hlavním náměstí
a lidé tak pouze procházejí.
A proto tento prostor není náměstí.
Většina
návrhů na zásadnější úpravu, které
v posledních letech vznikly, počítala
s odkrytím Mlýnské
stoky. Ta by tak v první fázi
vytvořila přirozený
předěl mezi obytnou a dopravní
částí náměstí.
Pak následuje
otázka, jak se k těmto
polovinám chceme chovat dale. Zda pracovat pouze s dlažbou,
případně trávníkem
a stromy anbo postavit dům.
Protože se ale jedná
o pozemek města, mělo
by jít o veřejnou
stavbu. Jedním z návrhů
může být
například nová
Krajská knihovna, o jejiž
stavbě se dlouhodobě
uvažuje a která
dnes sídlí v technicky a provozně
nevyhovujícím objektu. Takovy záměr
vyžaduje spolupráci
krajských a městských
politiků, která
by měla být
samozřejmá.
Diplomí práce Daniela Pexy zde navrhuje budovu
Městského muzea, která
by návštěvníky provedla historií
našeho města a
vyzdvihla potenciál, který
tu máme. Svou podobou, konstrukčním a
materiálovým řešením a svou náplní
má vyvolávat pocit unikátnosti i jedinečnosti a stát se
reprezentativní dominantou okolního urbanizovaného prostoru. Jeho
fasáda ze zlaté
sítě má
evokovat barvu královské koruny, ale lze
za ní vidět i
nejznámější budějovický
produkt – pivo. Vnitřní uspořádání
kontinuální galerie funguje jako spirála
času, kde město
vypráví svůj
příběh od roku 1265 do současnosti.
Takový dům na
viditelném místě
v centru by možná dokázal
přinést do Budějovic
takzvaný Bilbao efekt, tedy propagaci
města na základě
kvalitní architektury. Poměrně
nákladná stavba by se
tak částecně
zaplatila z příjmů
turistického ruchu.
Jiné řešení
přináší další
školní projekt Tomáše Zdvihala, který
je naopak poměrně
nenápadný. Lapidárium
pro dnes nepřístupné sochy z depozitáře
je částečně schované
pod zemí a pracuje s fenoménem vodního
toku, typického pro České Budějovice.
Snížením terénu
na úroveň
Mlýnské stoky a vytvořením
dřevěného mola vytváří
vpodstatě jediné
místo v centru, kde by vodní
hladina byla volně přístupná.
Mezi lapidáriem a muzeem tak vzniká
nový park, který
je ovšem oproti dnešku
jasně vymezen a chráněn
před dopravou, což
je zásadní předpoklad
pro jeho využití. Život zde iniciuje
nejen samotný objekt s výstavním prostorem, dílnami a kavárnou,
ale i nová pěší/cyklostezka.
Oba projekty
počítají se zrušením
stávajícího parkoviště
anebo jeho přesunutím pod zem. Přestože
se jedná o technicky i
finančně náročné
řešení, z pohledu architektury
a urbanismu jde o nezbytnou investici,
kterou město dříve
nebo později bude muset udělat.
Pozemky v centru města mají
příliš velkou hodnotu na povrchový
parking. Inspiraci
pro takové projekty najdeme jak Linci, tak
v Pasově, partnerských
městech Budějovic.
Před lety se potýkali
s podobnými problémy,
dokázali je vyřešit a dnes mají
mnohem příjemnější veřejný
prostor než my. Pokud se podíváme
na historické fotografie, tak si s tímto
prostorem nevíme rady už
přes 60 let. Přestaňme
se tedy vymlouvat, že
to jinak nejde.
Mirek Vodák / MF DNES 19/4/2013 - V desetidílném seriálu MF DNES zaznívají názory architektů či studentů
architektury na veřejné prostory v Českých Budějovících. Představuje
zaprvé vize a studie konkrétních staveb a zadruhé přístup k architektuře
veřejného prostoru. Na blogu CBArchitektura je původní text doplňen o další fotografie a grafiku.
Žádné komentáře:
Okomentovat