Do architektonické soutěže "Vodňany - obnova kulturního domu"
se přihlásilo 35 autorů se svými soutěžními studiemi. Porota, které
předsedal doc. Ing.arch. Petr Kovář ocenila poměrně vysokou úroveň celé
soutěže a v této souvislosti rovněž i přístup samosprávy města Vodňan
k postupné obnově zanedbaných míst a domů nacházejících se na území
města. První místo ve veřejné architektonické soutěži o návrh získal tým architektů ve složení Ing. Jaroslav Lesenský, Ing.arch. Pavel Lesenský a Ing.arch. Petr Fogl.
Návrh zaujal výborně zpracovanou koncepcí univerzálního sálu, který
může sloužit pro divadelní představení i promítání filmů. Přínosem je
prohloubení jeviště. Po zasunutí sedaček bude prostor dobře fungovat i
jako sál s rovnou podlahou pro plesy nebo konference. Výraznou přidanou
hodnotou je možnost otevřít prostor jeviště směrem k jihu do parku.
Vzniká tím atraktivní scénický prostor pro pohled zevnitř sálu i z venku
a podium pro letní exteriérové akce. Všechny ostatní požadované provozy
kulturního domu jsou přístupné z hlavního foyer - knihovna se otevírá
směrem do parku, kavárna, malý sálek, klubovny a mateřské centrum jsou
situovány k západu. V této části by bylo dobré upravit dispozici v
souladu s přesnými požadavky zadavatele (větší prostor pro mateřské
centrum, příchod do malého sálu jen přes kavárnu, možnost otevřít
kavárnu a mateřské centrum do exteriéru).
Návrh je civilní, kompaktní a úsporný. Architektura domu je založena
na čistých až minimalistických objemech prolomených prosklenými stěnami.
Výraz stavby je soudobý, elegantní a dobře reprezentuje kulturní a
společenskou funkci stavby. Navržené materiály (jemná omítka, pohledový
beton, plechové panely) korespondují s architektonickým řešením a
přiznávají původní a doplněné objemy stavby.
Autorská zpráva: Vodňany – obnova kulturního domu
Ing. Jaroslav Lesenský, Ing.arch. Pavel Lesenský a Ing.arch. Petr Fogl.
Současný stav
Kulturní dům ve Vodňanech se nachází na hranici historického centra a má jasně definované průčelí, které se obrací směrem do města. Před kulturním domem se nachází příjemný park se vzrostlou zelení. Park křižují pěší trasy, které spojují dopravní terminály (autobusové a vlakové nádraží) s centrem města. Kulturní dům je tak umístěn na přirozeném místě setkávání. Budova ze 70. let minulého století má své architektonické kvality, které byly v průběhu času znehodnoceny pozdějšími přístavbami a přestavbami. V současnosti můžeme konstatovat, že současný stav kulturního centra již nevyhovuje současným požadavkům na kulturní a společenská centra 21. století.
Navrhovaný stav
Myslíme si, že myšlenka blackboxu je adekvátním řešením, jak kulturní dům oživit a přenést ho z minulého století do současnosti. Nejdůležitější výhoda blackboxu je možnost jeho variabilního využití pro různé kulturní a společenské akce. Blackbox umisťujeme na místě původního hlediště domu, a to při maximální snaze zachovat co nejvíce z původních nosných konstrukcí. V návrhu jsme se dále snažili využít velkého foyeru, které je v současnosti po většinu dne prázdné a přeměnit ho v místo setkávání. Jednotlivé provozy kulturního domu jsme proto v návrhu umisťovali tak, aby měly do foyeru přímý vstup (blackbox, knihovna, kavárna, digitální kinosál). Knihovnu navrhujeme umístit podél východní fasády, která umožňuje pohledy do parku. Kavárna, digitální kino, kanceláře a klubovny jsou umístěny podél západní fasády. Mělké jeviště v návrhu rozšiřujeme o pozdější přístavbu na jižní straně, kde uvažujeme s možností propojení jeviště s exteriérem – vytvoření tzv. letní scény.
Nové přístavby navrhujeme z betonových konstrukcí opláštěných v exteriéru fasádními plechovými panely. Bezrámové zasklení propojuje exteriér s interiérem - park s kulturním domem – díky tomu si můžeme vychutnant kontinuální veřejný prostor.
Výběr z ostatních návrhů:
H3T Architekti - Vít Šimek
Kruhový prstenec oblokupující “blackbox” se má stát symbolem kulturního a společenského života. Stavba je navržena tak aby nebyla patrná její orientace. Lapidární architektonická kompozice nemá mít velké formální ambice. Dispoziční uspořádání má naopak ambice propojit prostorově veškerý program umístěný v objektu. Ústředním motivem rekonstrukce je otevřenost nového objektu a způsob jeho užívání pouze v úrovni parteru. Umožňuje v případě potřeby maximálně propojit exteriér s interiérem. Dispoziční uspořádání akcentuje význam společné haly, která se stává společným ústředním motivem všech zadaných programů.
TING s.r.o – Dipl.-Ing. Claudia Schmidt, MgA. Štěpán Toman, Daniel Kolský, Ing.arch. Igor Hobza
Současný neutěšený stav domu „bedna s řadou přístavků“ zjednodušujeme a návrhem vytváříme jasnou a přehlednou stavbu, která se snaží v nové části co nejvíce otevřít ven a trvale zvát okolí dovnitř. Dům je přívětivý a v měřítku okolí suverénně a jasně působí jako přirozený cíl. Doplněný hlavní sál se stává jasnou a kompaktní hmotou, které nabízí potřebné zázemí pro plánovaný provoz. Technicky je koncipován ve formě blackbox(u) s maximální variabilitou způsobu uspořádání i scénografických možností. Původní zázemí pro účinkující je doplněno a hmota budovy v této části zvýšena čímž se stávající hmota sálu neměla přístavky, ale byla kompaktnější.
Ing.arch. David Novák, Ing.arch.Matej Ruščák, Ing. Dušan Štětina, PhD.
Výběr z ostatních návrhů:
H3T Architekti - Vít Šimek
Kruhový prstenec oblokupující “blackbox” se má stát symbolem kulturního a společenského života. Stavba je navržena tak aby nebyla patrná její orientace. Lapidární architektonická kompozice nemá mít velké formální ambice. Dispoziční uspořádání má naopak ambice propojit prostorově veškerý program umístěný v objektu. Ústředním motivem rekonstrukce je otevřenost nového objektu a způsob jeho užívání pouze v úrovni parteru. Umožňuje v případě potřeby maximálně propojit exteriér s interiérem. Dispoziční uspořádání akcentuje význam společné haly, která se stává společným ústředním motivem všech zadaných programů.
TING s.r.o – Dipl.-Ing. Claudia Schmidt, MgA. Štěpán Toman, Daniel Kolský, Ing.arch. Igor Hobza
Současný neutěšený stav domu „bedna s řadou přístavků“ zjednodušujeme a návrhem vytváříme jasnou a přehlednou stavbu, která se snaží v nové části co nejvíce otevřít ven a trvale zvát okolí dovnitř. Dům je přívětivý a v měřítku okolí suverénně a jasně působí jako přirozený cíl. Doplněný hlavní sál se stává jasnou a kompaktní hmotou, které nabízí potřebné zázemí pro plánovaný provoz. Technicky je koncipován ve formě blackbox(u) s maximální variabilitou způsobu uspořádání i scénografických možností. Původní zázemí pro účinkující je doplněno a hmota budovy v této části zvýšena čímž se stávající hmota sálu neměla přístavky, ale byla kompaktnější.
Ing.arch. David Novák, Ing.arch.Matej Ruščák, Ing. Dušan Štětina, PhD.
Navržené řešení naplňuje předepsaný stavební program a doplňuje jej
zejména o atrium, které mnohem lépe prosvětlí a provětrá společenské
prostory v přízemí jako je kavárna, klubovny apod. Multifunkční
„blackbox“ a knihovna, tvoří základní pilíře hmoty a nabízí zázemí pro
širokou veřejnost. Moderní a svěží design má být nadčasový, bez přehnané
extravagance. Umožní člověku příjemný harmonizující pobyt v kulturním
přírodně-společenském prostředí, ve kterém si návštěvník silněji uvědomí
sám sebe a veškeré životní hodnoty, které ve svém důsledku člověka
kultivují a umocňují jeho pozitivní životní prožitky.
To je zajimavy, ze oba zde presentovane - zamitnute navrhy jsou mnohem zajimavejsi a hezci nez ten, co prijat byl. to je obycejna kostka pripominajici krematorium. A neni nahodou, ze autori vitezne studie jsou kamosi chlapcu ze zastupitelstva.jak potom chcete mit zajimavou architekturu ve Vodnanech? pripominam, ze vizualizace jsou vzdy o neco hezci nez realizace a ze tohle bude hnusna budova. gratuluji Vodnanskym prizdisracum, maji co chteji.
OdpovědětVymazatKe každé soutěži by měla být výstava s veřejnou diskusí, tak se tam můžete zeptat, proč takhle a ne jinak (ideálně členů poroty, ať už závislých nebo nezávislých).
Vymazat