Tento zkrácený článek převzatý z týdeníku Euro / odkaz
/ popisuje výhody a nevýhody architektonické soutěže oproti soutěži obchodní.
Ročně se v Česku postaví budovy za 40 až 50 miliard z veřejných
peněz. Architektonických soutěží na jejich podobu proběhne zhruba deset. Ještěd, Nová scéna Národního divadla, Žižkovská věž. Všechny tyto budovy
vzešly z architektonických soutěží a dosud provokují. I v devadesátých
letech byly soutěže častějším úkazem než nyní. Ostatně stihla na nich
vyrůst generace respektovaných architektů. Nyní domy za miliardy v Česku
běžně navrhuje projektant, který podá nejlevnější nabídku, místo aby
porota vybírala z několika desítek nápadů. A výsledkem jsou často
předražené krabice.
Vysoké učení technické v Brně (VUT) se chystá postavit novou Fakultu
výtvarných umění za 320 milionů korun. Před koncem loňského roku
vyhlásila škola soutěž o návrh nové budovy. Následovala zhruba měsíční
korespondence mezi kvestorem Vladimírem Kotkem a Českou komorou
architektů (ČKA). Kvestor trvá na tom, že soutěž je v souladu se zákonem
o veřejných zakázkách a „šmytec“. Komora reaguje prohlášením soutěže za neregulérní, čímž zakazuje svým
3500 členům s autorizací se jí účastnit. Pokud se verdiktu nepodvolí,
hrozí jim vyloučení z komory nebo pozastavení členství. Komora jen v minulém roce takto označkovala devatenáct soutěží. Proč
hodlá stavovská organizace trestat své členy za to, že se zapojí do
jedné z mála soutěží, po nichž zoufale volá? ČKA tvrdí, že prohlášení o
neregulérnosti je nejzazším krokem. „V první řadě je tento krok signálem
pro potenciální účastníky soutěže, že něco není v pořádku, například že
soutěž nemá dostatečně odbornou porotu, na odevzdání jsou nesmyslně
krátké lhůty a podobně,“ říká Petr Lešek, člen představenstva ČKA a
předseda pracovní skupiny pro soutěže a skupiny pro transparentní
zadávání veřejných zakázek.
Bez autorských práv
Komoře se nelíbí už stanovená odměna za novou
brněnskou fakultu. Ta by se podle regulí ČKA měla pohybovat mezi jedním a
dvěma procenty celkové investice, což je v tomto případě minimálně 3,2
milionu korun. VUT Brno ovšem předpokládá, že si i s honorářem za
dokumentaci pro územní rozhodnutí vystačí s milionem a půl. Nesoulad
požadavků komory na náklady soutěže a představ veřejných zadavatelů je
do značné míry obecným jevem. Třeba městská část Praha 10 plánovala, že
získá návrh nové radnice za 300 tisíc. Nakonec bude muset vydat pět milionů. Na výši částky dokonce úplně
ztroskotala soutěž o návrh budovy pro superlaser ELI v Dolních
Břežanech.
V případě nové brněnské fakulty ale zdaleka nejde jen o peníze. Kromě
diskriminujícího požadavku na dvě obdobné referenční stavby o objemu
alespoň 150 milionů, která znamená stopku pro začínající ateliéry,
komoru pobouřilo jmenování poroty. Oslovení architekti potvrzují, že
složení poroty pro ně bývá zárukou „férovosti“ tendru. O nominaci do
poroty rozhodující o fakultě VUT se ale někteří dozvěděli až z
internetových diskusí na odborných serverech. A okamžitě ji odmítli. VUT
muselo po vyhlášení soutěže už dvakrát složení poroty měnit. Škola si navíc stanovila podmínku, že vítěz soutěže se zaváže poskytnout
VUT licenci na autorská práva k návrhu za 250 tisíc korun. Tím si
zadavatel zajišťuje možnost vyhlásit na další fáze projektové přípravy
stavby výběrová řízení, čímž může architekta vyšachovat. A to je další
bolest architektonických soutěží. Pokud je totiž zadavatelé vyhlásí,
často nechají architekta jen ztvárnit myšlenku a její rozpracování v
dokumentaci pro územní rozhodnutí, pro stavební povolení a v realizačním
projektu svěří levnějším projektantům. Nejde přitom o malé peníze.
Celková částka na projekt by se měla pohybovat kolem osmi až deseti
procent z výše investice, přičemž náklady soutěže o návrh činí zmiňované
jedno až dvě procenta.
Česká „čuňárna“
„Architekti jsou vnímáni v lepším případě jako
designéři, v horším jako blázni, kteří jsou schopni originálně myslet,
ale ne dotáhnout věc do konce. Bohužel nemůžeme být dirigenty své
myšlenky. Od jednoho starosty jsem slyšel: My nechceme architekta,
protože to je sklo, ocel a strašně peněz,“ stěžuje si Petr Lešek.
Národní technická knihovna byla jednou z prvních velkých staveb, kde se
tento „podraz“ odehrál. Takový postup prý architekty staví do role
rodiče, kterému bylo násilně odejmuto dítě. V sázce ale nejsou jen
honoráře a čest. „Zadavatel potřebuje mít jednoho partnera, který je
garantem celého procesu a je za něj odpovědný. Pokud se objeví problém,
na koho se investor obrátí? Na projektanta? Ten jej pošle za architektem
a naopak,“ vysvětluje Jakub Kynčl, který má zkušenosti jako účastník
soutěží i porotce. Kouskování zakázek a tendrování jednotlivých etap
projektu označuje za zrůdnost a českou „čuňárnu“. Odehrává se ovšem plně
v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.
Postup, kdy je řádně vysoutěžen návrh nové budovy a investor zadá
projekt vítězi či dalšímu z oceněných uchazečů v jednacím řízení bez
uveřejnění, je totiž jen jednou z variant. I samotní architekti uznávají, že navazujícími tendry může zadavatel
jednorázově ušetřit. Jen málokterá kancelář dokáže uživit další
specialisty, takže si projektanty na tuto práci běžně najímají.
Architekti ovšem jedním dechem dodávají, že se investorovi takový postup
v budoucnu patrně vymstí. „To, co se odehraje v těchto fázích, bývá
často základem zlodějen při samotné stavbě,“ říká jeden z nich. Architekti, kteří museli rozdělanou práci přenechat levnějšímu kolegovi,
pak logicky odmítají nést za konečný výsledek odpovědnost.
Jako kupovat šaty po telefonu
Komora v minulém roce registrovala celkem
30 regulérních architektonických soutěží. Ještě před dvěma roky jich
bylo jen deset. Po odečtení studentských soutěží to ale není žádná
hitparáda. Architekt Jan Sapák na základě porovnání s minulostí a
okolními zeměmi spočítal, že by zadavatelé měli ročně sáhnout k 80 až
120 soutěžím. V proporci ke zhruba 1500 veřejným zadáním zakázky na
projektové práce v oboru architektura a pozemní stavby je to méně než
deset procent.
Zadavatelé dávají přednost najetému mustru klasické obchodní soutěže,
která je jednodušší a rychlejší. Místo kvality většinou rozhoduje cena.
„Současná podoba legislativy nahrává tomu, aby na zakázky dosáhly
projekční kanceláře, kterým nedokážou architekti konkurovat cenou. Až se
začnou ozývat oni, bude zřejmé, že se situace obrací opět ve prospěch
architektů. Nedostatek architektonických soutěží ovšem brání tomu, aby
tu vyrostla další generace tvůrců,“ soudí Petr Hájek z ateliéru HŠH,
který před patnácti lety zvítězil v soutěži na ztvárnění Jiřského
náměstí na Pražském hradě nebo Arcidiecézního muzea a Horního náměstí v
Olomouci.
Soutěž o návrh představuje ale jedinou možnost, jak si může
investor vybírat z několika desítek detailních návrhů budovy
zohledňujících i širší vztahy objektu v okolí nebo náklady na budoucí
provoz. V obchodní soutěži dopředu nezjistí, jak bude budova přesně
vypadat a fungovat. „To je, jako když kupujete šaty po telefonu. Víte
jen, že budou do půli kolen,“ tvrdí Ladislav Kuba z ateliéru Kuba &
Pilař architekti.
Proč se erár brání soutěžím o návrh jak čert kříži? Z neinformovanosti
nebo i z čistého alibismu, domnívá se Jakub Kynčl. „Pokud zvolí
zadavatel variantu obchodní soutěže, má sice možnost hodnotit ekonomicky
nejvýhodnější nabídku, často ale volí jako jediné kritérium nejnižší
cenu, což je nejjednodušší a nejobtížněji napadnutelné. Velké většině
zadavatelů chybí vůle jít složitější cestou, na jejímž konci mají šanci
dostat kvalitu.“ Drahé a složité „Vnímám malý počet architektonických
soutěží i jako chybu komory,“ říká starosta Dolních Břežan Věslav
Michalik, který zpovzdálí přihlížel eskapádě se superlaserem ELI.
„Komora vyžaduje sazby, které není veřejný sektor ochoten platit. Vedení
obce je pod tlakem veřejnosti a kontrolou zastupitelstva,“ vysvětluje.
„Architektonické soutěže jsou náročné finančně, ale také organizačně a s
tímto problémem se potýká většina veřejných zadavatelů. Důsledkem je,
že se buď nestaví, nebo staví, ale na základě levných, a tím pádem
nekvalitních projektů. Menším zlem je pro mě nestavět vůbec,“ tvrdí
Antonín Dokoupil, vedoucí oddělení rozvoje města Litomyšl, které je
považováno za Mekku české architektury. Získat kvalitní návrhy dokázalo
město v minulosti i v rámci obchodních soutěží, do kterých zvalo několik
ateliérů s dobrými referencemi.
Zimní stadion od Aleše Buriana a kostel od Zdeňka Fránka byly dokonce
nominovány na Cenu Miese van der Rohe. „Po změně zákona o veřejných
zakázkách připadá v úvahu jen soutěž o návrh, jinak jsou finanční limity
příliš nízké. Již delší dobu uvažujeme o vypsání architektonické
soutěže na nový domov pro seniory. Stále jsme se ale neshodli s komorou
architektů na finančním objemu pro vyplácení soutěžních honorářů –
požadované jedno procento z investičních nákladů rada města prozatím
neakceptovala,“ dodává.
Ušetřený milion či dva u staveb za stamiliony by neměl být jediným
důvodem, proč se vzdát plurality nápadů. „Veřejní zadavatelé by měli být
ochotni zaplatit férovou cenu za profesionální práci architekta. Pokud
jim jde jen o to nejlevnější řešení, jednají jako konzumenti, kteří
nakupují zkažené jídlo, a potom je jim z něho špatně,“ říká budějovický
architekt Mirek Vodák. Delší čas pobýval v New Yorku a po návratu do
Čech nechápal, jak je možné, že u nás se architektonické soutěže zkrátka
nevypisují. „Udělali jsme krok zpět,“ dodává. Tehdy založil web a
občanské sdružení CBArchitektura a začal obcházet povolané hlavy na
radnici a vysvětlovat jim, že kultivací veřejného prostoru mohou získat
politické body. A slavil úspěch. „Politici nejsou hloupí a postavit dobrý dům je pro ně
skvělá reklama. Bohužel často nevědí, jak na to,“ soudí architekt, který
dnes zasedá v porotách. České Budějovice vypsaly jen za minulý rok
čtyři soutěže, což je zřejmě český rekord. Do soutěže na sportovní halu
se sešlo 51 návrhů, na park Čtyři Dvory polovina. Ledy se skutečně
trochu pohnuly.
Dnes se soutěží o návrhy rozhleden, památníků, parků,
náměstí či synagog. Národní památkový ústav soutěžil řešení záchrany
hradu Bečov, aktuálně běží soutěž na novou podobu ostrova Štvanice, kdy
se na pražském magistrátu sešlo 80 návrhů. U některých obřích staveb se
ale architektům zatím příliš nedaří.
Natvrdlí nositelé pokroků
Architekti označují za největšího „hříšníka“
paradoxně vysoké školy, které by měly být nositeli vzdělání a pokroku. Z
akademické půdy, na které se v posledních patnácti letech prostavěly
desítky unijních i domácích miliard, dokáže Lešek vyjmenovat jen čtyři
oceňované stavby vzešlé ze soutěží: Ústřední knihovna Filozofické
fakulty v Brně (Kuba & Pilař architekti), Přírodovědecká fakulta v
Olomouci (M1 architekti), Fakulta architektury ČVUT (Šrámková
Architekti), Chemickotechnologická fakulta v Pardubicích (Kuba &
Pilař architekti). Dodat lze ještě Národní technickou knihovnu od
Projektilu.
Za zmínku stojí připravovaná stavba Českého institutu informatiky,
robotiky a kybernetiky za téměř 870 milionů korun, kde je investorem
České vysoké učení technické (ČVUT). Vznikne na základě koncepční studie
Petra Franty z minulé dekády, který za ni dostal 80 tisíc korun. Další
necelé tři miliony korun vyfakturoval za dokumentaci pro územní
rozhodnutí. „Platná legislativa neukládá školám povinnost
architektonickou soutěž uskutečnit. Jedním z možných důvodů, proč tak
nečiní, může být, že by znamenala nárůst nákladů i časovou prodlevu v
harmonogramu přípravy a realizace stavby. Není však bez zajímavosti, že
největší navýšení finančních prostředků bylo zjištěno u akcí, které byly
registrovány na základě uskutečněné architektonické soutěže,“ říká
Bohumila Potočná z ministerstva školství. Dvě plánované velké budovy
Biocentra a Globcentra Univerzity Karlovy na Albertově by už ovšem měly
zaměstnat hlavy architektů ve dvoukolové architektonické soutěži.
Člen představenstva ČKA Petr Lešek s odstupem
hodnotí případ ELI jako nešťastný a atypický. Tehdy ještě v
představenstvu komory, které se poměrně dynamicky mění, neseděl. Názory architektů na postoje komory nejsou ani dnes úplně jednotné.
„Pokud komora striktně razí, že odměny v soutěži musejí být ve výši dvou
procent investice bez ohledu na její specifika, příliš si zjednodušuje
práci a řadu investorů od soutěží odrazuje,“ soudí například Kynčl. Jan
Hájek z ateliéru M1 by uvítal jednodušší pravidla pro stavby do 20
milionů korun, kdy by zadavatel vítězi vyplatil takzvané skicovné ve
výši 20 až 30 tisíc. Takových zakázek jsou dva tisíce ročně. „My také
nemáme úplně čisté svědomí. Soutěže na veřejné zakázky se začnou
vypisovat, až je začnou architekti sami požadovat a nebudou se
zúčastňovat jiných forem. Stejně tak nás trápí případy, kdy vývoj
komplikují sami architekti buď kvůli neshodě na ceně projektu, nebo
kvůli nedodržení deklarovaného rozpočtu. A důvěru v institut
architektonické soutěže podkopávají nepovedené a kontroverzní případy,
kdy selhal buď vypisovatel, porota, vítěz soutěže, nebo samotná ČKA,“
říká Filip Landa, který o soutěžích připravuje obsáhlý materiál do
dubnového čísla časopisu ERA. Neexistuje snad lepší příklad zpackané
soutěže než ta na Národní knihovnu, po níž následoval politický a
mediální amok. Ta se konala podle pravidel Mezinárodní unie architektů.
Symbolickou tečku představuje nedávný rozsudek Obvodního soudu pro Prahu
1, který dal za pravdu ateliéru HŠH architekti, že se podmínky v
průběhu soutěže měnily.
Zdroj: Dirigenti bez taktovky / Týdeník EURO 05/2013 / Hana Boříková
Žádné komentáře:
Okomentovat