Metodický pokyn ČKA pro zadávání veřejných zakázek
malého rozsahu v oblasti architektury a územního plánování metodou
Souběžného vypracování zakázky více nezávislými zhotoviteli.
Projektové služby malých zakázek veřejných zadavatelů tvoří díky množstevnímu záběru podstatnou část stavební produkce v zemi a vytvářejí tak zásadním způsobem živné podhoubí běžné stavební kultury i kultury obecně. Drobnými veřejnými zadavateli jsou především obce. Česká komora architektů tímto podává pomocnou ruku těm z nich, které mají zájem být kulturně zodpovědnými i u nákladově malých úloh. Česká komora architektů upozorňuje, že optimálním způsobem je i u malých zakázek otevřená anonymní architektonická soutěž, je si nicméně vědoma, že u nejmenších úloh může být vnímána jako administrativně a rozsahem nadbytečně rozsáhlá.
Veřejní zadavatelé upozorňují na chybějící zjednodušený vzor pro
výběr zpracovatele projektových prací u zakázek malého rozsahu, který by
byl zejména časově rychlejší, než standardní architektonická soutěž dle
vzoru ČKA a přitom zachoval výběr podle kvality. Takovým nástrojem je
tzv. Souběžné vypracování zakázky více nezávislými zhotoviteli,
který vychází vstříc požadavku veřejných zadavatelů u zakázek malého
rozsahu v oblasti projektových služeb na efektivitu výběru – tj.
s minimálním časovým a finančním nákladem skloubit odborné posouzení
komplexní kvality návrhu a zároveň zadat zakázku na projekt stavby.
Česká komora architektů, za účelem udržení kvality výběru a zákonných
práv účastníků, musí zdůraznit dodržení kvalifikace poroty a ochranu
vítěze.
Přiložený vzor je připraven k vyplnění a logicky strukturován podle
postupu zadavatele. Pro hodnocení jednotlivých kritérií je přiložena
tabulka s přednastavenými součty. Vyplněním vzoru může být soutěž
vyhlášena. Jako vodítko pro rozhodnutí poroty slouží kalkulační tabulka.
Z jednání poroty musí být proveden zápis s hodnocením jednotlivých
uchazečů. Je nutné zdůraznit, že kalkulační tabulka je především návodná
a že výsledkem práce poroty, zejména její odborné části, je pečlivé a
komplexní hodnocení uchazečů. Jenom takové, spojené s debatou celé
poroty, může vést k výběru skutečně toho nejlepšího uchazeče.
Zákonné pozadí:
S účinností od 1.1.2014 Zákon o zadávání veřejných zakázek 137/2006
sb., § 12 stanovuje veřejnou zakázku podle výše předpokládané hodnoty
(3) jako zakázku malého rozsahu do 1 mil Kč.
Dle § 18 Obecné výjimky z působnosti zákona, (5) Zadavatel není
povinen zadávat podle tohoto zákona veřejné zakázky malého rozsahu;
veřejný zadavatel je však povinen dodržet zásady uvedené v - § 6 Zásady
postupu zadavatele, (1) Zadavatel je povinen při postupu podle tohoto
zákona dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu
diskriminace.
V návaznosti na §6 Zákona a vzhledem k tomu, že dle zákona
360/1992Sb., § 23, odst. 6 do působnosti Komory náleží zejména a)
pečovat o stavební kulturu a o kulturu utváření prostředí a b)
spolupůsobit při ochraně veřejných zájmů v oblasti výstavby,
architektury a územního plánování, Česká komora architektů vydává
metodický pokyn pro zadávání zakázek malého rozsahu v oblasti
architektury a územního plánování.
Zpracovatelský tým: Michal Fišer, Jan Hájek, Petr Lešek; verze: 2013/1
zdroj: Česká komora architektů
Žádné komentáře:
Okomentovat