České Budějovice
neměly přibližně 13 let svého
hlavního
městského architekta.
Je to tak dávno, kdy magistrát tuto
pozici zrušil, že už si to nikdo vlastně nepamatuje. Co víme
naopak naprosto přesně, je počet dnů, po které se současná
koalice snažila najít vhodného kandidáta na tuto pozici, což
trvalo stěží uvěřitelných 901 dní,
od 1.7. 2011 do 18.12.2013. Proběhly
celkem 4
konkurzy a po celou dobu jsme z řad
koaličních i opozičních politiků mohli slyšet slova o hledání
respektované osobnosti. Nakonec ve vyběrovém řízení tuto funkcí
získal architekt Jan Němec, kterého magistrát kontaktoval na
základě doporučení od bývalého ředitele České komory
architektů Jiřího Plose.
"Hlavní architekt bude fungovat jako externista. Útvar hlavního architekta pro něj bude vykonávat servisní činnost a zajišťovat běžnou agendu. Tímto způsobem si slibujeme, že najdeme člověka, který bude dostatečnou osobností ve svém oboru," věří náměstkyně primátora Ivana Popelová (HOPB).
Podle opozičního zastupitele Vladimíra Brůhy (ODS) je velmi důležité, aby byla v takové pozici skutečně uznávaná osobnost ve svém oboru. Architekt by podle něj měl fungovat jako důležitý arbitr, který ovlivní rozvoj a další směřování města. "Ani mně se nelíbí, jak se Budějovice nahodile rozvíjejí, nejsem si ovšem jist, zda to dokáže externí pracovník ovlivnit," dodal zastupitel.
"Bude záležet, nakolik budou právě politici architektovi naslouchat. Musí tam být důvěra. Je jasné, že se nikdy nezavděčíte stu tisícům obyvatel. Měl by tu však být někdo, kdo dokáže s lidmi i zástupci radnice moderovat diskusi o rozvoji Budějovic. Pak je jedno, jestli se bude hovořit o stavbě za 400 tisíc, nebo 400 milionů," domnívá se Mirek Vodák, architekt, který spoluvytváří blog CBArchitektura.cz.
Zdroj: http://budejovice.idnes.cz/budejovicka-radnice-hleda-architekta-dv8-/budejovice-zpravy.aspx?c=A130724_092601_budejovice-zpravy_sou
31 pro, 1 proti, 6 se
zdrželo a zbytek nepřítomen. Vypadá to, že pan architekt Němec má důvěru pouze u jednoho
jediného zastupitele KSČM, což jsou podmínky, za kterých se jeho práce nedá vykonávat a nedává smysl. Pokud bych se vrátil na začátek, tak nedůvěra je hlavní důvod, proč trval konkurz tři roky ...
Text / Mirek Vodák
PS. Ve skutečnosti na tom, co je nakresleno v územním plánu, až tak moc nezáleží a celá situace s Háječkem je absurdní právnické a dotační divadlo pro soukromou firmu, které nemá s územním plánováním nic společného. České Budějovice totiž nemají žádný strategický plán a bez něj je ten územní bezcennou omalovánkou.
PS. Ve skutečnosti na tom, co je nakresleno v územním plánu, až tak moc nezáleží a celá situace s Háječkem je absurdní právnické a dotační divadlo pro soukromou firmu, které nemá s územním plánováním nic společného. České Budějovice totiž nemají žádný strategický plán a bez něj je ten územní bezcennou omalovánkou.
Přesně. Chtělo by to nějakého vizionáře, který bude mít ale slovo a ne že něco navrhne a beztak se to nakonec udělá jinak. Českých Budějovicím chybí nějaká koncepce, výhled na 50let, ... Příjde mi, že se město vyvíjí značně chaoticky a to vesměs na přání toho či onoho. Aby se mohl postavit bytový komplex udělá se na hlavním tahu křižovatka, aby se mohlo zastavět uzemí, udělá se kruhový objezd kousek od jiného, ...
OdpovědětVymazatPodle mě je hlavním problémem nekoncepce komunikačních tras v ČB. Ať už pro auta, nebo kolaře či chodce. Háječek by byl jistě obsazen lidmi, pokud by vznikl most z ostrova u plovárny, ...
Mohl by mě někdo fundovaný vyvést z mého omylu, nebo si myslím následující dobře? Proč se například stavěl nový Dlouhý most v šíři 3 pruhy, když Husova ulice a následně u výstaviště jsou v šíři 4 pruhy? Proč Husova ulice nepokračuje mimoúřovňovou křižovatkou dále, ale nyní se bude investovat do úpravy ve stylu Mánesova x Lidická? Proč je světelná křižovatka u Bauhausu, když tam nyní vede silnice z již dávno vybudovaného kruhového objezdu? Proč musel mít bytový komplex místo Sodovkárny svou křižovatku? Proč se proboha nesoustředí všechna sportoviště někde za městem s dostatkem parkovacích míst (baví mě parkoviště v USA u sportovišť), ale musíme řešit kolaps při fotbale, hokeji, volejbale, ... atd. atd. atd. Takových věcí je v ČB tolik, že mi to hlava nebere.
Zajímalo by mě, jestli nyní, když budou kasárna v Žižkově ulici města, někoho napadlo, tam přesunout veškeré úřady. Autobusové nádraží blízko, vlakové blízko, dle mě by se tam dalo i udělat dostatek parkovacích míst pro veřejnost, když si pojedou něco vyřídit, ... Kanceláře by mohli být o něco důstojnější než jsou nyní pod střechou radnice o rozměru většího WC s nemožností si v létě otevřít střešní okno, protože by rázem byla místnost plná obecních včeliček.
PS: taky nedokážu pochopit, proč se plánuje obchvat Lišova v šíři 2 pruhy, když se napojuje na silnici o šířce 4 pruhy. Proč neudělat poloviční profil a nejezdit jenom po něm? Ano bude to dražší, to chápu, ale okolik? Za jak dlouho se bude v jiných cenách rozšiřovat?
Na uvedené dotrazy je jednoduchá odpověd
OdpovědětVymazat1. neodbornost odboru územního plánování (zaměstnaci vykonávají pouze pořizovatelskou činnost, koncepční materiáli zde nevznikají)
2. zastupitelstvo město, rada města nemají snahu o změnu funguvání města - úředníků ve smyslu územního plánování (koncepční myšlení namísto stávajícího nekoncepčního)
3. město preferuje nekvalitně zpracovávané dokumenty (ve výběrových řízeních pořáda jako jediné kritérium funguje cena, nikoliv požadavek na kvalitu)
4. město rezignovalo na městotvornou činnost a namísto toho ustupuje pro město nevýhodnému tlaku developerů
5. výběrem hlavního architekta a pojetím fungování odboru hlavního architekta na zlepšení situace opět rezignovalo