Už na přelomu roku zřejmě budou mít České Budějovice hlavního architekta
města. Stane se jím 62Ietý Jan Němec, podle jehož projektu postavili například základní školu ve Strakonicích. Oceňuje návrh Centra halových sportů i Rejnoka.
Když začne architekt Jan Němec hovořit o Jihočeském kraji a Českých Budějovicích, je z jeho slov cítit, že je má velmi rád a také je dobře zná. Do konce
roku by se mohl stát oficiálně hlavním architektem krajského města. Ještě musí počkat, zda se někdo z jeho konkurentů proti rozhodnutí
neodvolá, a pak může podepsat
smlouvu. I proto zdůrazňoval, že zatím nemá žádné rozhodující pravomoci, konkrétní plány mu však určitě nechybí.
Výzva mě zaujala. Stále se navíc považuji za Jihočecha, mám v jižních Čechách dům, jezdím tam, i proto
jsem se tím začal zabývat a připravil
jsem svou nabídku.
Jak dlouho vám příprava trvala,
a co bylo hlavním motivem, se
kterým jste nakonec mezi pěti
uchazeči uspěl?
Bylo to podobné, jako když projektujete dům, akorát tady jsem se připravoval na zakázku na post hlavního architekta. Zabýval jsem se
tím tři týdny až měsíc. Neříkám, že
každý den osm hodin denně.
A vaše vize, s níž jste předstoupil
před výběrovou komisi?
Musel jsem postupovat i podle
představ Českých Budějovic. Musel jsem ukázat, že se orientuji
v problematice a dokážu organizovat útvar hlavního architekta a ukázal jsem svůj pohled na územní plán. Podle mě je dobře
zpracovaný a je v něm zohledněn
rozvoj a udržení Českých Budějovic ve stavu, který známe, a věřím, že i chceme uchovat.
Naměstkyně primátora Ivana Popelová upozornila na takzvaný zelený pás kolem Českých Budějovic, který by měl klást důraz na
zeleň kolem města.
Myslím, že je to představa, která
by měla zapadat do vnímání měst. Chci, aby bylo možné Budějovice
představit jako město, které je
ohraničené a celistvé, což nyní platí. Jde o to, zbytečně neexpandovat do okolní krajiny a nevytvářet
takzvanou sídelní kaši, tedy neidentifikovatelnou zástavbu.
Mám pocit, že sídelní kaše tady
přece jen vznikla, pokud za ni lze
považovat rychlé rozrůstání okolních obcí a osad bez potřebné infrastruktury. Poškodilo to České
Budějovice?
Je to patrné u všech větších měst
a cítím, že je to ústřední téma.
Musíme to brát i jako určitou vývojovou etapu, která asi musela nastat a nebylo ji možné překlenout.
Myslíte, že už se rozrůstání satelitních městeček dostalo na svůj
vrchol a někteří lidé se naopak začínají vracet zpátky do města?
Pevně věřím. že už to trochu ztratilo na atraktivitě. Problém je v tom, že by chtěl skoro každý bydlet
v místě s malou hustotou zástavby, ale zároveň by tam chtěl mít takové služby, které lze poskytnout
jen v místě s hustou zástavbou. Je
nutné najít mezi tím rovnováhu.
Pokud by se to podařilo v Budějovicích, tak to bude obrovský úspěch,
po kterém prahne většina obyvatel
mnoha měst. Ale město je živý organizmus, který se neustále mění,
a není možné to nějakými jednorázovými kroky urychlit. Musíme se
však snažit vývoj posunout dál.
Na podobné pozici, kterou byste
měl zastávat v Budějovicích, působíte už několik let v Nymburce.
Chcete odtud na jih Čech něco
přenést?
Nymburk je mnohem menší, ale
obě jsou královská města, mají podobné založení, jsou u řeky, minula je masivní zástavba kolem historického jádra, což je obrovská výhoda. Na této pozici se může člověk věnovat každodenní osvětě při
každém kontaktu se stavebníky
a projektanty. Musíte neustále dávat najevo, co lze, a co nelze dělat. Je to i o důležitých drobnostech, jakými jsou městský interiér a mobiliář. Jinak ale celkový obraz tvoří architekti, což architekt města přímo nečiní.
Bude tedy vaše práce spočívat i se
setkávání s projektanty a investory, které se případně pokusíte
usměrňovat, aby jejich plány zapadaly do konceptu Budějovic?
K tomu musí být nástroje, ty nejjednodušší jsou regulační plány
a vím, že v Budějovicích jsou pro
některé části vypracované. To pak
při konzultacích podpoří vaše snahy. Rozhodující pro projektování
je ovšem územní plán.
Jste rodák z Českých Budějovic,
jaký k nim máte dnes vztah?
V rodném listě je sice napsáno České Budějovice, ale jsem spíš Jihočech a mám k této krajině vřelý
vztah a přímo ve městě mám také
mnoho kamarádů.
Máte zde i nějakou stavbu, která
vznikla podle vašeho návrhu?
Dělal jsem základní školu ve Strakonicich, která je čerstvě dokončená, předtím to byl dům s pečovatelskou službou také ve Strakonicích.
Sledujete život a politickou scénu krajského města? Počítáte
s tím, že budete působit jako určitý štít před radními?
Mělo by to tak fungovat, stejně
jako na ostatních magistrátnich odborech.
Máte v Budějovicích nějakou
stavbu, která se vám z architektonického hlediska líbí?
Je složité na to odpovídat. Budějovice jsou krásné vcelku, je to nádherné historické město. Přesto si
myslim, že jsou stavby, které mě
ovlivnily. Když jsem měl před maturitou, dokončoval se plavecký
stadion od architekta Bohumila
Böhma. To je, myslim, stavba, která jednoznačně přesahuje horizonty města. Je to špičkové a unikátní
dílo, které je ozdobou. U něho je jasné, že architektura není jen otázka formy, ale člověk zde vnímá
konstruktérskou zdatnost, tektoniku, inovativní řešení.
Měl jste možnost sledovat i nové
projekty, o kterých se hodně hovořilo i psalo, mám na mysli stavbu Centra halových sportů
a Rejnoka, tedy koncertního
a kongresového centra?
Sledoval a myslím, že sportovní
hala je špičkový návrh. Vím, že je
v Budějovicích těžko přijímána
a lidé nechtěli přijít o současnou
halu, která není příliš stará. Co se
týká Rejnoka, tak architekt Jan Kaplický byl inovátor a jeho práce
nás spojuje s vyspělou částí světa.
Určitě jakákoli jeho stavba by
byla pro tuzemskou architekturu
prospěšná. Je to měřítko, s nímž
se musíte porovnat, ať chcete,
nebo ne. Bohužel, již nemůže
svůj návrh dokončit. V obdobných případech se téměř nikdy nepodařilo postavit dobrou stavbu
bez tvůrce.
Útvar hlavního architekta by měl pracovat v několika agendách, jedna se má týkat dopravy, což je
skoro v každém městě stěžejní téma.
Na architektovi spíš je, aby uměl
dopravní stavby zapojit do města.
Na nás tedy je, abychom dokázali
sladit zájmy dopravní s potřebami
obytné části.
Když vypíchnu třeba parkování,
tak mě napadá. že jsou dlouhodobé dohady o to, jak by mělo sloužit náměstí Přemysla Otakara II.
Patří tam auta v takové míře jako
dnes?
Etapa, kdy se auta vyhnala z náměstí, už je vyzkoušená a ukázalo
se, že to příliš nefunguje. Je to centrum živého města, které je naplněné lidmi, takže náměstí nemůžeme jednoduše oddělit od aut. Můžeme hovořit o otázce regulace,
ale to není přímo věc, ve které
bych měl já rozhodovat. Spíše bych zdůraznil, že bychom na náměstí měli chtít mit kvalitní obchody a ty potřebujeme dopravně
obsloužit. Jak zákazníky, tak provozovatele.
Jan Němec (62 let) -
Narodil se
14. ledna 1951 v Českých
Budějovicích.
Vystudoval Střední
průmyslovou školu stavební v
Českých Budějovicích a Fakultu
architektury ČVUT v Praze. Po
maturitě pracoval jeden rok jako
zedník a rok jako stavbyvedoucí.
V letech 1977 až 1996 pracoval
jako projektant. V roce 1990
založil s architektem Zdeňkem
Žilkou architektonický ateliér.
Od roku 1992 čtyři roky externě
vyučoval na Fakultě architektury
ČVUT. Od roku 2007 je
architektem města Nymburk.
Je Členem České komory
architektů a Obce architektů.
Je ženatý a má dvě děti.
Text / MF DNES 21.12.2013 / Lukáš Marek
Žádné komentáře:
Okomentovat