Od roku 1998 je dramaturgie této galerie, pod vedením kurátora Michala Škody, zaměřena na současné výtvarné umění a architekturu.
Galerie každým rokem připravuje 8 – 10 výstav nejzajímavějších domácích tvůrců, ale i významných autorů ze zahraničí. Ti se tak povětšinou vůbec poprvé prezentují nejen u nás, ale i ve východní Evropě vůbec.
V Českých Budějovicích se podařilo vybudovat významnou, prestižní galerii s mezinárodním renomé, která jako jediná v republice připravuje každoročně program s tak vysokým počtem kvalitních, zahraničních výstav.
Toto se rovněž odráží v tom, že se České Budějovice dostávají do mezinárodního podvědomí nejen jako město, kde se vaří světové pivo, ale kde je též něco významného na poli kultury.
Díky systematické práci je dnes Dům umění řazen k tomu nejlepšímu, co lze v České republice, na poli umění, navštívit.
Současný Dům umění se nachází na hlavním českobudějovickém náměstí. Výstavy jsou prezentovány v pěti místnostech jednoho poschodí o celkové rozloze 150 m2.
Díky iniciativě Michala Škody a CBArchitektura vzniklo v září 2012 na liberecké fakultě umění a architektury zadání na podobu nové kunsthalle, která by se stala důstojným sídlem této mimořádné instituce. Tyto projekty si zároveň kladou za cíl rozpoutat diskuzi nad některými veřejnými prostranstvími v Českých Budějovicích, které postrádají kvalitu a funkci. Vybírali jsme z prostoru vedle DK Slavie a Senovážným náměstím.
Práce vznikla v ateliéru ing.arch.akad.arch. Jana Hendrycha a ing.arch. Jiřího Janďourka na fakultě umění a architektury v Liberci v zimním semestru 2012/13.
KOMPOZICE PROSTORU
Spojení města a gelerie. Dům začal vznikat základním vymezením v prostoru, ve kterém se pohybuji. Obklopena vysokými historickými objekty v blízkosti řeky a nedaleko náměstí.
Nechala jsem vyrůst tři stěny a stanovila jsem si zásady uzavřenosti a otevřenosti k okolí. Potřebovala jsem územím projít a uzavřít ho zároveň. Pohybuji se někde mezi městem a galerií. Na stávajícím místě funguje travanaté městské prostranství využívané k sezení a odpočinku. Bylo důležité nezastínit objektem účel místa.
Místo jsem rozdělila na tři prostory s různými funkcemi s odlišnými atmosférami a rozdílnými vstupy.
ÚKRYT
jako uzavřený, členitý a tajný prostor galerie. Plný objem uvnitř členitý, organizovaný, ve kterém jsou ukryté tajemné cesty a prostory. Vnímáme místnosti, které jsou už uvnitř, ale přesto vně domu. Dávají nám pocit vnitřní otevřenosti.
PROSTUP
jako bezpečné, otevřené a hravé místo města. Člověk se zde cítí v bezpečí a sevření domu, avšak je nespoutaný ve volném prostoru.
INTIMITA
jako volná, klidná a napjatá otevřená místnost galerie. Je to prostor neobjevený s vodní hladinou a přesto průchozí s venkovní instalací.
KOMPOZICE VNITŘNÍCH OBJEMŮ
Vnesla jsem do domu rozehranou kompozici objemů, které svou odlišnou velikostí, vytváří okolní volný prostor galerie.
Vnesla jsem do domu rozehranou kompozici objemů, které svou odlišnou velikostí, vytváří okolní volný prostor galerie.
Text / Zuzana Ferencová
Projekt Barbory Jandové na stejné téma: http://www.cbarchitektura.cz/2013/08/kunsthalle-v-ceskych-budejovicich.html
Projekt Barbory Jandové na stejné téma: http://www.cbarchitektura.cz/2013/08/kunsthalle-v-ceskych-budejovicich.html
Žádné komentáře:
Okomentovat