Začal bych dobrým nápadem pikniku na Zlatém mostě v centru
Budějc. Čí to byl nápad a jak dlouho jste se od nápadu dostali k samotné
realizaci?
„Oslovili nás studenti z Majálesu, zda bychom se nechtěli zapojit a
udělat přednášku. Nakonec zvítězila forma happeningu, protože jsme
podobnou akci udělali už loni na Piaristickém náměstí. Přišlo nám to
vzhledem k májové atmosféře jako dobré pokračování projektu studentky
architektury Báry Jandové, která se podobnými akcemi zabývá dlouhodobě.
K realizaci vám stačí deset telefonů za dva týdny, několik sponzorů a
dobré počasí.“
„Určitě ano, ale my jsme architekti, neděláme komerční akce. Chceme
lidi inspirovat, případně podpořit jakoukoliv podobnou iniciativu. Motiv
58 metrů čtverečních vychází z odhadu plochy veřejného prostoru, která
připadá na každého Budějčáka. Je to vaše město, tak si ho užívejte podle
svého a nečekejte, že to za vás udělají politici. Ten trávník je v
podstatě k dispozici komukoliv, kdo by to chtěl zopakovat a pokračovat.“
Více o pikniku ZDE.
Více o pikniku ZDE.
Řada lidí byla pro to, aby tam zelená plocha byla pořád. Proč by to podle vás nemělo smysl?
„Piknik na mostě je provokace, ne koncept. Ale hned vedle je nábřeží,
které je pro podobnou úpravu přímo předurčeno. Přestože urbanisticky jde
o jeden z nejkvalitnějších prostorů ve městě, dnes slouží jako
parkoviště. Nenajdete tam ani dva metry čtvereční souvislé kvalitní
trávy, jenom šest laviček pro dva lidi a čtyři popelnice. Je to
nevyužitý potenciál. Paradoxně bych možná byl pro to, aby historický
most byl jednostranně průjezdný pro auta a naopak nábřeží sloužilo pouze
chodcům.“
Co vy osobně vidíte na architektuře v Budějcích špatně a co naopak dobře?
„Architektura v našem městě se nijak nevymyká českému průměru. Pouze
několik soukromých investic lze nazvat kvalitní architekturou. Veřejné
stavby města, kraje a státu za posledních deset let nepřinesly nic, co
by podobné projekty měly reprezentovat. Tedy kvalitu, prosperitu,
udržitelný rozvoj, demokracii, know-how a chcete-li, hrdost na to být
Budějčák. V podstatě zde parazitujeme na úžasném historickém centru, ale
když si ho odmyslíte, tak nám zůstane dost zvláštní předměstská kaše,
která nefunguje ani ekonomicky, ani dopravně, ani sociologicky. Je to
hodně hloupý a drahý způsob, jak stavět město.“
Jaký architektonický styl je vám nejbližší?
„To je asi špatná otázka. Řekl bych, že každý dům může být dobrý, stačí
vám k tomu dvě základní věci. Dobré zadání ze strany investora a dobrý
architekt. Později se přidává ještě dobrý stavitel. Pokud něco z toho
nefunguje, pak je jedno v jakém stylu stavíte, prostě to dopadne špatně.
Architektonické styly jsou pro lidi, co mají rádi škatulky a nechtějí
přemýšlet.“
Dovedete si představit, že by například v Budějcích vyrostl v historické zástavbě podobný objekt, jako je pražský Tančící dům?
„Ano, stavět současnou architekturu je naprosto samozřejmá věc. Město
je živý organismus a každý dům by měl reflektovat dobu svého vzniku.
Tančící dům nepředstavuje ve světové architektuře nic výjimečného, je
zajímavý spíše pro okolnosti kolem svého vzniku a pro to, že se po
revoluci stal ikonou moderní české architektury, přestože u nás existují
lepší stavby. Ve své době byla spořitelna na náměstí stejným zásahem a
vyvolala podobnou diskuzi…“
Co čtu vaše blogy na internetu, vidíte problém v tom, že vůbec
na projekt není vypracována architektonická soutěž? Myslíte si, že se to
s představiteli na radnici do budoucna zlepší?
„Architektonická soutěž je v současném politicko-společenském systému
nejspolehlivější způsob, jak se u veřejných zakázek transparentně
propracovat ke kvalitní architektuře. To, že se tak málo využívá, je
podle mě způsobeno neznalostí, neochotou spolupracovat a diskutovat.
Věřím, že se to zlepší, jinak bych nevěnoval svůj volný čas blogu CBA.“
Jaká je tedy hlavní úloha vašeho blogu CBArchitektura?
„Veřejná diskuze o architektuře v našem městě a spolupráce s kýmkoliv,
kdo má podobný zájem. Tlak na politiky, aby změnili systém výběrových
řízení na veřejné stavby, a způsob, jakým je prezentují. Nic víc dělat
nemůžeme, odborné a koncepční věci jsou záležitostí samosprávy, ideálně
útvaru hlavního architekta. Primárně se chceme věnovat veřejným stavbám a
veřejnému prostoru, nejsme web o soukromé architektuře a designu.“
Další veliké téma je v Budějcích Mariánské náměstí, vy jste
tuším navrhoval sem umístit Rejnoka. Co by podle vás tomuto prostoru
slušelo, prakticky se jedná o jeden vstup do města…
„Potřebujete ideu, co s tím prostorem chcete udělat a proč to chcete
udělat. Nejlepší domy se mají stavět na nejlepších místech, ale
kvalitnímu projektu musí předcházet kvalitní zadání. Proto je škoda, že
se o tom prakticky nediskutuje, stejně jako o potenciálně nejdražší
stavbě v historii našeho města. Mariánské náměstí má stejnou rozlohu
jako Rejnok a podobný projekt by byl skvělou odpovědí na problematické
místo. Je chybou umisťovat ho na periferii a je to chyba politiků, kteří
o tom rozhodli.“
http://www.budejckadrbna.cz/rozhovory/architektovi-mirku-vodakovi-chybi-na-nabrezi-trava.html
Mohu znát Váš názor na současný vzhled sportovní haly? Podle mne je (teď nemluvím o tom zdali plní funkci, třebaže je to to nejpodstatnější) podařená, zkrátka reprezentuje svou dobu. Myslíte, že by případná rekonstrukce měla exteriér zcela změnit?
OdpovědětVymazatVzhled sportovni haly odrazi dobu a stavebni technologie kdy vznikla. Problem neni v tom jak vypada, ale ze nesplnuje soucasne sportovni a technicke parametry. Pokud mesto potrebuje vetsi objekt, coz je politicke rozhodnuti, pak nezbyva nez postavit novy, nebo rekonstruovat stavajici, coz se neobejde bez radikalniho zasahu do konstrukce. Dovedu si predstavit obe varianty a bezne se podobne uvahy resi tzv. volumetrickou studii nebo studii proveditelnosti. MV
Vymazat